Pane, casu e ònguli è manciata te galantòmmini

di Marino Miccoli

E’ arrivato il tempo della maturazione di un apprezzato legume in baccello che nel nostro amato Salento si degusta quando è ancora tenero, spesso accompagnato deliziosamente con pane e formaggio fresco: le fave. Un noto proverbio infatti recita PANE, CASU E ONGULI E’ MANCIATA DE GALANTOMMINI!

Ma vi scrivo per raccontarvi un divertente  stornello popolare che mia amatissima nonna ADDOLORATA POLIMENO (uccèra di Spongano) ebbe a narrarmi quando ero ancora fanciullo: si intitola LE FAVE E LA MAZZA.

N’cera na’ fiata nu furese ca tinìa nà cisura e tutti l’anni la siminava de fave.
Nu cristianu ca se truvau a passare de nanzi a ddhra cisura, vidennu ca i primi ònguli s’erane chini se girau versu lu furese e li disse: “FAVARAZZA FAVARAZZA, CENTU TUMMINI CU NE FAZZA!”
Lu furese li rispuse: “MOI CA MA L’HAI BENEDITTE, TE NE POI CCUIRE NA RAZZATA CU TE LE PORTI A CASA!” e ddhru cristianu se ne ccose nu picca e poi se ne sciu.
Allu crai, de prima mmane, lu furese turnàu alla cisura e vidennu ca de notte s’erane rrubbate le fave se rraggiàu e disse: “STANOTTE ME CCUCCIU A NTHRA LA PAJARA E SPETTU LI LATRI… LI MOSCIU IEU NA COSA A DHRI DISCRAZIATI!” e cusì fice.
Verso la menzanotte sintìu nu rùsciu  a menzu alla cisura, allora ssìu de la pajara e cittu cittu, musceddhri musceddhri, se vvicinàu allu puntu addhru era ntisu lu rusciu… ncera ddhru cristianu de lu giurnu prima ca portava a ncoddhru doi fisazze.

Quannu spicciau de cuire le fave culle fisazze chine se azzàu tisu a menzu alla cisura e disse:” FAVARAZZA FAVARAZZA, CENTU TUMMINI CU NE FAZZA… E FAZZA O NO FAZZA, ME L’AGGIU CHINA LA FISAZZA!”
Lu furese tuttu de paru li zumpàu de nanzi e cridannu li rispuse: “…E IEU SU NTONI DE RAZZA, MOI LASSI LE FAVE E PROVI LA MAZZA!”

Poi cu lla mazza ca tinìa a mmanu cuminciàu cu bbinchia de mazzate lu latru. Quistu vidennu la male parata llassàu le fisazze chine de fave e se ne fuscìu.

3 Commenti a Pane, casu e ònguli è manciata te galantòmmini

1. Altro aneddoto sugli ùnguli (a Tuglie) un tizio rimproverato perchè sorpreso a degustare fave verdi di proprietà altrui si giustificò: nun’ùngulu te qua e nun’ùngulu te là e la entre se benchia. Civiltà contadina del Salento.

2. Questo modo di dire era espresso da mia suocera nativa di Canosa di Puglia riferita alla condizione femminile del 900:

Puttana pe na fava, puttana pe n’ungulu.
    Se mi devo rovinare, mi rovino per qualcosa di grosso, non per poco.

A Novoli abbiamo un locale particolare chiamato: (Mangia An Terra e Stusciate Subbra) per es….la Purea di fave e sagne ricce
    una Buona Pasqua da Torino dalla famiglia Teifreto

3. .Oggi, Pasqua abbiamo mangiato tante buone cose, dolci,salate, cotte e crude, fresche e stagionate, ma vale la pena di apprezzare sempre I sapori semplici, quelli naturali, quelli che ci portano le stagioni… quelli del cuore.
    Il culacchiu merita, ma anche gli onguli che noi gustiamo con pane e formaggio e che in Liguria gustano con pane e salame ma che, come dicevano I nostri Maggiori, se a aprile no su boni a maggiu su ntustati, per dire che la stagione in cui si possono gustare nel loro sapore fresco e gentile è breve, come a dire cogli l’attimo.